16 maart '24, 16:00 uur

Opening exposities Oude Kerk

Op zaterdag 16 maart om 16:00 uur zullen de exposities 'Piet Hein: de dood van een zeeheld' en 'De Dicht-bij-je-bed-show: Daisy Ranoe en IJM over moderne slavernij' in de Oude Kerk officieel geopend worden. En jij kan erbij zijn!

Piet Hein: de dood van een zeeheld

Eind januari is begonnen met de grote restauratie van het grafmonument van Piet Hein. Tijdens de restauratie is er een duo- tentoonstelling in de Oude Kerk waarin het leven en de tijd van de zeevaarder worden gekoppeld aan actuele thema’s zoals (moderne) slavernij en uitbuiting.

De bezoekers van de expositie ‘Piet Hein: de dood van een zeeheld’ duiken in de levensloop van Hein, zijn tijdperk en zijn impact op de Nederlandse geschiedenis. Ook het originele harnas van de Nederlandse admiraal is speciaal door het Rijksmuseum voor deze tentoonstelling uitgeleend. De tentoonstelling krijgt een bijzondere dimensie in het kader van het Herdenkingsjaar Slavernij- verleden, omdat kritisch wordt gekeken naar de rol van Nederlandse zeevaarders in de slavenhandel en de reflectie op ons collectieve verleden.

De Dicht-bij-je-bed-show

Helaas is slavernij niet alleen iets uit het verleden. De ‘Dicht-bij-je-bed-show’, gecreëerd door beeldmaker Daisy Ranoe, is een confrontatie met hedendaagse vormen van slavernij en uitbuiting. Deze tentoonstelling, gerealiseerd in samenwerking met International Justice Mission, is te vinden in de noordbeuk van de Oude Kerk en nodigt bezoekers uit om het huidige slavernijvraagstuk te overdenken.