In de pers

De Oude en Nieuwe Kerk van Delft worden regelmatig genoemd in de pers. Een selectie hiervan hebben we bij elkaar gebracht.

Radio 1 - 8 april 2024

'Wat blijft' (Radio 1) over Piet Hein

In de nachtuitzending van 8 april 2024 is Nyncke Graafland, directeur Oude en Nieuwe Kerk, in gesprek met Lara Billie Rense over Piet Hein, de restauratie van het grafmonument en de tentoonstelling over het leven en de tijd van de zeevaarder.

Nederlands Dagblad - 5 april 2024

Piet Hein, een zeeheld met een cultstatus, deed mee aan een lelijke kant van de geschiedenis

De verering van zeehelden is eenzijdig, vertellen de makers van de tentoonstelling. Piet Hein was onderdeel van een heerszuchtig systeem, waartoe kolonialisme en slavernij behoorden.

Volkskrant - 19 maart 2024

Het is gemakzuchtig en lafjes om iedere 17de-eeuwer over dezelfde kam te scheren

Er blijft Piet Hein ook niet veel bespaard. Vier jaar gevangengenomen door de Spanjaarden toen hij werkte op de haringbuis van zijn vader. Als koopvaardijschipper viel hij weer in Spaanse handen en zat jaren vast in Havana. Niet lang na zijn verovering van de Zilvervloot werd Hein in 1629 op De Vlieghende Groene Draack door een kanonskogel getroffen in zijn schouder, dood. En nu is zijn tombe in de Oude Kerk van Delft het decor van een expositie over slavernij.

Trouw - 18 maart 2024

Zeevaarder Piet Hein maakte slavernij mede mogelijk, maar wij doen dat nu ook nog steeds

De Oude Kerk in Delft wil bezoekers aan het denken zetten over slavernij. ‘Piet Hein was onderdeel van een systeem dat slavernij mogelijk maakte, maar dat geldt ook voor ons.’

Glanzend zwart was het marmer rond het grafmonument van Piet Hein ooit. Dof en grijs is het nu. Restauratiedeskundige Pier Terwen strijkt met zijn hand over het vlak onder de gebeeldhouwde zeeheld van weleer. “Helemaal ruw geworden”, zegt hij. “Voel maar.”

Trouw - 11 maart 2024

Houd kerken open als eilandjes van bezinning

Kerken moeten ruimtes blijven waar je even tot bezinning komt, vinden Jan Martijn Abrahamse en Nyncke Graafland-van den Berg.

Een goede vriendin kwam laatst een kop koffie drinken op het kantoor van Nyncke Graafland-van den Berg, directeur Oude en Nieuwe Kerk Delft. Ze was net terug van een tiendaagse yogatrip op Bali. Het was een heerlijke tijd geweest, vertelde ze. Vrij van de realiteit van thuis, van broodtrommels, een volle wasmand en dito agenda.

AD - 1 december 2023

Ook in 2025 laat Delft aan wereld zien dat de stad en Johannes Vermeer één zijn: ‘Werken samen aan plan’

In Delft worden nu al voorbereidingen getroffen voor het jaar 2025, als het op 16 december precies 350 jaar geleden is dat de wereldberoemde kunstenaar én Delftenaar Johannes Vermeer werd begraven in de Oude Kerk.

,,We zijn nu al bezig om te kijken hoe we rond zijn sterfdag aan de hele wereld kunnen tonen dat Delft en Vermeer één zijn”, vertelt Herman Weyers, directeur van de Stichting Vermeer Centrum Delft. ,,Net als het afgelopen jaar zullen we daarin samen optrekken met het Rijksmuseum in Amsterdam en het Mauritshuis in Den Haag, maar ook met Museum Prinsenhof Delft en de Oude Kerk waar Vermeer immers begraven ligt.”

AD - 25 november 2023

Gedenksteen Johannes Vermeer terug op zijn plek na maandenlange ontzouting in bad

De gedenksteen van Johannes Vermeer is terug in de Oude Kerk in Delft en markeert als vanouds weer het graf van de wereldberoemde kunstenaar die zijn wieg in Delft had staan. Het volgende grafmonument dat onder handen wordt genomen is dat van Piet Hein.

De kleine gedenksteen van Vermeer stamt uit 1975 en werd geschonken door de voormalige Stichting Johannes Vermeer Amsterdam, samen met het beeld van het Melkmeisje dat nu naast de Nieuwe Kerk staat. De gedenksteen is te vinden op de plek in de Delftse Oude Kerk waar Vermeer daadwerkelijk werd begraven.

NOS - 9 juni 2023

Grafmonument Piet Hein beschadigd door zout, grootschalige restauratie nodig

Het grafmonument van zeevaarder Piet Hein is zwaar beschadigd. In het natuurstenen monument in de Oude Kerk in Delft is zout getrokken, waardoor het steen is verkleurd. Ook zitten er scheuren in.

Om het monument te herstellen is een grootschalige renovatie nodig, schrijft Omroep West. Het monument moet uit elkaar worden gehaald en in een bad met speciale vloeistof worden gelegd.