Portret

Maak kennis met Tetyana

Maak kennis met Tetyana, een van onze schoonmaaksters. Ze is sinds augustus 2022 een van de vaste gezichten in de Nieuwe Kerk of de Oude Kerk.

Het is koud in de Nieuwe Kerk en gewapend met twee telefoons zitten we tegenover elkaar. We gebruiken beiden Google Translate. Dat communiceert het gemakkelijkst: Tetyana spreekt Oekraïens en Russisch. Technologie helpt ons om elkaar te begrijpen.

Ooit was ze adjunct-directeur van een middelbare school in haar thuisland Oekraïne, ze heeft een mooie studie achter de rug en een universitaire graad op zak. Een paar jaar terug overleed haar man na een lang ziekbed. Haar verhuizing naar Nederland is direct verbonden met de oorlog in het oosten.

Dat ze in Delft terecht is gekomen, is niet toevallig. Haar oudste dochter woonde hier al met haar Nederlandse man. Toen bommen aan het begin van de oorlog vielen heeft ze haar jongste dochter op weg gestuurd. Na een angstige en onzekere reis uit Kiev is ze zelf ook uiteindelijk in Nederland terechtgekomen.

Tetyana werkt nu al anderhalf jaar in de oudste kerken van Delft. Haar kinderen vonden het nogal wat: de adjunct-directeur die nu in de kerken schoonmaakt. Maar voor nu is het goed voor haar en ze vindt het fijn in de monumentale gebouwen: "In de kerken voel je de geschiedenis en verhalen om je heen. Aan alles voel je dat dit een bijzondere plek is,” zegt ze. "Het is een plaats van rust en reflectie. Ik zie al die verschillende mensen van over de hele wereld die de kerken komen bezoeken. Je ziet wat deze gebouwen met hen doen.”

Als je vraagt naar het thuisland, geeft ze aan dat het moeilijk is. Het is leven met onzekerheden en toch het leven zoals het nu is te nemen. "We kunnen het ons niet veroorloven om ons hoofd te laten hangen," zegt ze. “Dit is typisch Oekraïens. Het is belangrijk om te blijven genieten van het leven, ongeacht de omstandigheden. We hopen erop dat het goed gaat komen. Maar het is wel moeilijk.”

We branden samen een kaars als gebed voor vrede in haar thuisland.

WT

Waar kunnen we je mee helpen?

Geen resultaten gevonden.