Preekstoel

De preekstoel vervult een bijzondere functie in de Oude Kerk. Vanaf deze plek spreken predikanten al eeuwenlang wekelijks de gelovigen toe. Behalve functioneel is de kansel in de Oude Kerk echter ook zeer artistiek.

Perspectief

De huidige hoofdkansel in het midden van de kerk stamt uit het jaar 1548. Het is niet bekend wie de preekstoel heeft gemaakt. Door te spelen met perspectief en door zeer gedetailleerd te werk te gaan, hebben de makers er echter een van de mooiste kansels van Nederland van weten te maken.

Niet gesloopt

Ondanks dat de Beeldenstormers in 1566 en 1572 werkelijk alles wat ‘rooms' was uit de kerk sloopten, bleef de kansel gespaard. Zodoende kan iedereen nog steeds genieten van het fraaie houtsnijwerk en de mooie symboliek die erin is verwerkt. Naast de hoofdkansel uit 1548 bevindt zich in een van de hoeken van de kerk nog een wat kleinere preekstoel.