Graven & Epitafen

Marmer is een steensoort die zich goed leent voor sierlijk beeldhouwwerk. Dat blijkt wel uit de diverse prachtige graven en gedenktekens in de Oude Kerk.

Johannes Vermeer

De wereldberoemde schilder Johannes Vermeer stierf onbekend en onbemind. Tot 2007 was er slechts een kleine, onopvallende steen die herinnerde aan jouw bijzetting in het familiegraf van jouw schoonmoeder. Toen kwam er een nieuwe, grotere gedenksteen, waarmee Johannes Vermeer weer iets van de erkenning krijgt die hij verdient.

Clara van Spaerwoude

Clara, dochter van een goudsmid, werd vooral bekend vanwege het huwelijksfonds dat zij liet opzetten uit haar enorme erfenis. Ondanks jouw grote vermogen en goede daden, kreeg jij toch 'slechts' een epitaaf als gedenkteken. Hangend aan één van de pilaren is dit wel het fraaiste epitaaf dat de Oude Kerk rijk is.

Piet Hein

De Nederlandse luitenant-admiraal die tijdens de Tachtigjarige Oorlog een zeer kostbare Spaanse zilvervloot wist te onderscheppen, werd onder grote belangstelling begraven in de Oude Kerk. Staand voor zijn knap uitgevoerde grafmonument zie je dat het gedetailleerde witmarmeren matras met daarop de in het harnas gestorven zeeheld uit één stuk is gehouwen. De overige - overwegend zwarte - elementen dragen bij aan de markante uitstraling. De vermanende tekst op de achtergrond, laat jou niet zomaar los...

Maarten Tromp

Het praalgraf van Maarten Tromp is zo mogelijk nog bombastischer uitgevoerd dan dat van Piet Hein. Links en rechts van de beeltenis van deze heldhaftige zeevaarder zie je diverse ‘krijgshaftige' voorwerpen: een harnas, schilden, bijlen en ander oorlogstuig. Op een witmarmeren plaat in het voetstuk staat een gedetailleerde uitbeelding van de Slag bij Ter Heijde, waarbij Tromp omkwam. Onlangs is dit monument ingrijpend gerestaureerd.

Antoni van Leeuwenhoek

Wetenschapper Antoni van Leeuwenhoek stierf op 91-jarige leeftijd en liet genoeg geld na om in de Oude Kerk begraven te kunnen worden. Zijn dochter Maria zorgde dat er ook een mooi praalgraf kwam. En terecht; deze ‘uitvinder' van de microscoop heeft veel betekend voor de microbiologie. Zijn vriend en dichter Huibert C. Poot schreef een respectvol grafschrift, dat nog steeds is te lezen in de Oude Kerk.

Elisabeth Morgan

De relatief onbekende Elisabeth Morgan - dochter van een van de vertrouwelingen van Willem van Oranje - heeft in de Oude Kerk een indrukwekkend grafmonument. Haar man, ridder Charles Morgan, liet het ontwerpen door de Engelse beeldhouwer Nicholas Stone.

De combinatie van het donkere marmer en de kleurrijke familiewapens geven het kunstwerk speciale allure. De beeltenis van Elisabeth is levensecht; naar verluid maakte men afdrukken van haar handen, voeten en gezicht om de werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen.