Eerdere restauraties

Door de tijd heen heeft de Nieuwe Kerk alle mogelijke tegenslagen doorstaan. Rampen, natuurgeweld, godsdienstige conflicten… Altijd was de kerk daar. Maar: niet zonder het nodige onderhoud en restauraties.

3 mei 1536

Blikseminslag

Op 3 mei 1536 legde een enorme brand half Delft in de as. Waarschijnlijk ontstond de ramp door blikseminslag in de Nieuwe Kerk. De toren brandde gedeeltelijk af. Het orgel, de klokken en de gebrandschilderde ramen gingen verloren, en een van de daken stortte in. Een eerste renovatie was vereist.

12 oktober 1654

Delftse Donderslag

De tweede renovatie van de Nieuwe Kerk volgde na de zogenoemde Delftse Donderslag. Op 12 oktober 1654 ontplofte in de Delftse kruitopslagplaats zo'n 90.000 pond buskruit. De muren van de kerk werden ontzet; ook daken en ramen bleven niet gespaard. Dankzij een collecte door omliggende gemeentes kon men gelukkig snel beginnen met de wederopbouw van de stad.

1930

Pleisterwerk

In de jaren '30 van de vorige eeuw onderging de Nieuwe Kerk voor het laatst een aantal aanpassingen. Zo werd bijvoorbeeld het pleisterwerk van de muren gehaald. Dat had een ingrijpend effect op de uitstraling van het interieur. Ook werden betonnen boorpalen onder de kerk geplaatst om verzakking te voorkomen.

Nieuwe plannen

Inmiddels zijn er opnieuw plannen de kerk te renoveren. Doel is om de kerk zijn authentieke uitstraling terug te geven én ervoor te zorgen dat het monument weer voldoet aan de moderne eisen voor het veelzijdige gebruik ervan.